Jak wygląda praca fotografa w praktyce?
4.jpg


Jeśli zapytasz przypadkową osobę, na czym polega praca fotografa, zapewne usłyszysz: na robieniu zdjęć. I tyle. Rzeczywistość jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Sam proces fotografowania klientów to tylko jeden z wielu etapów tej pracy i, co dla wielu może być sporym zaskoczeniem, wcale nie ten najbardziej czasochłonny! Jak wygląda praca fotografa w rzeczywistości i co obejmują jego obowiązki zawodowe? Dziś opowiem o tym na swoim przykładzie.

 

1. Komunikacja z klientami, czyli pytania, maile i telefony

Zawód fotografa wymaga ciągłego kontaktu z ludźmi. Musisz nastawić się na liczne maile, telefony, wiadomości prywatne. Na mnóstwo pytań, wątpliwości i kryzysowych sytuacji. Na to, że Twoja praca z klientem nie będzie ograniczać się do spotkań w studiu zdjęciowym. To także między innymi:

  • Kontakt w sprawie wyceny usług,
  • Komunikacja dotycząca potrzeb klienta i możliwości ich realizacji,
  • Omawianie budżetów oraz umów,
  • Ustalanie szczegółów organizacyjnych spotkania (termin i czas trwania sesji, dostępność parkingu itp.),
  • Odpowiadanie na liczne pytania dotyczące sesji,
  • Kontakt z klientem po zakończeniu zlecenia – feedbacki, utrzymywanie dobrych relacji, udzielanie rabatów na kolejne usługi.

Otwarty, jasny dialog to kluczowy element tej pracy – nie wiem, czy można zostać fotografem, nie mając odpowiednich zdolności komunikacyjnych. Wiem natomiast, że decydując się na pracę fotografa, trzeba bardzo lubić pracę z ludźmi. Jest jej naprawdę sporo, a kontakt z klientem to zdecydowanie najtrudniejszy element tego zawodu.

 

2. Organizacja sesji, czyli od lokalizacji po wizaż

Przygotowywanie sesji zdjęciowych to niezwykle pracochłonna część obowiązków każdego fotografa, która wymaga bardzo dobrych zdolności organizacyjnych. Od momentu pierwszego kontaktu z klientem do samego dnia realizacji sesji mija bowiem kilka dobrych tygodni intensywnej pracy. Na ten etap składają się między innymi:

  • Rezerwacja studia zdjęciowego, uzgodnienie terminu spotkania z wizażystką,
  • Przygotowanie odpowiedniego sprzętu,
  • Wstępne zaplanowanie kadrów,
  • Przygotowanie klienta do spotkania – dokładne wprowadzenie w etapy sesji zdjęciowej, omówienie stylizacji, odpowiedniej pielęgnacji ciała przed przyjściem do studia, ustalenie oczekiwań, opracowanie moodboardów do sesji…

I tak dalej, i tak dalej.

Jak pewnie już się domyślasz, organizacja każdej sesji zdjęciowej wygląda zupełnie inaczej – głównie ze względu na oczekiwania klientów, które potrafią być bardzo zróżnicowane.

 

3. Działania marketingowe – Instagram to też praca

Żeby odnieść sukces jako fotograf, nie wystarczy mieć talent, umiejętności i dobry sprzęt. Trzeba też dać się zauważyć. A w tej branży zdecydowanie najłatwiej zrobić to, wykorzystując ogromny potencjał Internetu. Dobrze zaprojektowana, funkcjonalna i budząca zaufanie strona internetowa to absolutna podstawa, o którą musi zadbać każdy profesjonalny fotograf. Ale to zdecydowanie za mało, żeby naprawdę umocnić wizerunek swojej marki. Przygotuj się również na:

  • Prowadzenie bloga firmowego,
  • Regularne publikowanie postów w mediach społecznościowych – na Instagramie czy Facebooku,
  • Planowanie i przygotowywanie grafik oraz treści, ich publikację,
  • Prowadzenie płatnych kampanii reklamowych w sieci, dbanie o atrakcyjną promocję,
  • Styczność z takimi narzędziami, jak Google Analytics, by weryfikować skuteczność swoich działań.

Brzmi nieco strasznie? Spróbuj rozwijać kanały komunikacyjne swojej marki krok po kroku, a jeśli poczujesz, że część z tych obowiązków kompletnie Cię przerasta, pamiętaj: możesz spokojnie oddelegować je profesjonalistom. Jeśli nie lubisz pisać, zupełnie nie znasz się na prowadzeniu SM, potrzebujesz kogoś, kto dokona audytu Twoich działań marketingowych albo przeprowadzi za Ciebie kampanię – po prostu poszukaj do tego odpowiedniej osoby. W końcu nikt nie jest specjalistą od wszystkiego!

 

4. Papierologia, czyli najmniej ekscytująca część każdej pracy

Praca fotografa bardzo często ma charakter freelancerski i wiąże się z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej – tak przynajmniej jest w moim przypadku. A własna firma zawsze oznacza masę, mówiąc delikatnie, mało ciekawych obowiązków. Faktury, płatności, ZUS-y, podatki – nawet jeśli zatrudnisz najlepszą księgową, nigdy do końca nie uciekniesz przed papierologią.

Musisz pamiętać o zadbaniu o ochronę danych osobowych, umowy czy kwestię licencji na wykorzystywanie zdjęć. Przygotuj się też na zgłębianie takich tematów, jak kasa fiskalna czy terminal do płatności bezgotówkowych. Brzmi ekscytująco, prawda? :) Niestety, prowadzenie biznesu, nawet najbardziej kreatywnego, wiąże się z wieloma czynnościami formalnymi, które same się nie załatwią. Na szczęście przy wsparciu dobrej księgowej i odpowiedniej organizacji da się to wszystko bez problemu ogarnąć.

 

5. Selekcja, obróbka, wysyłka – dopracowywanie szczegółów

Jedni ich nie znoszą, dla innych to ulubiona część tego zawodu – prace, które należy wykonać już po samej sesji zdjęciowej, a jeszcze przed oddaniem gotowego produktu klientowi. Co obejmuje ten etap pracy fotografa?

  • Selekcję najlepszych ujęć i przygotowanie galerii zdjęć do wyboru klienta,
  • Profesjonalną obróbkę zdjęć,
  • Przygotowywanie produktów końcowych – plików o stosownej rozdzielczości,
  • Zlecanie wydruków zdjęć,
  • Pakowanie i wysyłkę paczek (i częste oczekiwanie na kurierów).

Dopracowywanie do perfekcji wybranych kadrów, dbanie o każdy szczegół… Tak, cierpliwość i dokładność to zdecydowanie przydatne cechy w pracy fotografa! Zwłaszcza, że selekcja zdjęć i ich retusz to najbardziej czasochłonna część mojego życia zawodowego.

 

A to wszystko dla nich – udanych sesji zdjęciowych i zadowolonych klientów!

 

Jak wygląda więc praca fotografa w rzeczywistości? Jak w przypadku wielu zawodów – zupełnie inaczej, niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Fotograf bez wątpienia musi mieć talent, warsztat techniczny, poczucie estetyki i zamiłowanie do swojego zawodu. Ale musi też łączyć w sobie wiele różnych umiejętności i cech charakteru, bardzo dobrze organizować swój czas pracy i dbać o odpowiednie funkcjonowanie swojego biznesu. Bo wbrew pozorom „za kulisami” czeka na niego ogrom zróżnicowanych obowiązków.

Ale choć praca jako fotograf nie polega wyłącznie na robieniu zdjęć klientom, zdecydowanie warto w pełni się w nią zaangażować. Szczera radość w reakcji na gotowy produkt, podziękowania za dobrze wykonaną pracę i pozytywne opinie – dla nich warto czasem odwiedzić urząd skarbowy, podenerwować się na klientów odwołujących sesje w ostatniej chwili czy zarwać noc przed laptopem. Bo praca fotografa to niesamowicie satysfakcjonujące zajęcie. :)

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl